Bir Çin gerçeği: Gezgin sinemacılar


Tunca Arslan, Çin sinemasının 1980’lerden bu yana yaşadığı büyük yükselişin ve uluslararası saygın film festivallerinde ardı ardına kazandığı başarıların ardında yatan köklü gerçeklerden birinin pek bilinmediğini ifade etti.

Tarih: 29 Şubat 2024 11:48:00

Vakıfbank 970

Arslan, Çin sinemasının 1980’lerden bu yana yaşadığı büyük yükselişin ve uluslararası saygın film festivallerinde ardı ardına kazandığı başarıların ardında yatan köklü gerçeklerden birinin pek bilinmediğini belirterek, “Bu gerçek, yeni yönetmen kuşaklarının yetişmesinde, ülkedeki sinema kültürünün genişlemesinde ve en ücra köşelere kadar yayılmasında büyük payı olan gezgin sinemacılardır (Liudong dianying fangyingdui).

Harvard Üniversitesi’nde Doğu Dilleri ve Medeniyetleri profesörü Jie Li’nin kısa süre önce yayımlanan kitabı “Sinematik Gerillalar / Sosyalist Çin’de Propaganda, Projeksiyoncular ve İzleyiciler’in” (Cinematic Guerrillas / Propaganda, Projectionists and Audiences in Socialist China) benzeri pek rastlanmayan bu kültürel hamlenin daha yakından tanınmasını sağladığını ifade eden Arslan, “Jie, bir yönüyle Sovyet Devrimi’nden sonra Rusya’nın dört yanına dağılan “sinema trenlerini” çağrıştıran olguyu ayrıntılı biçimde incelemiş kitabında.” diye konuştu.

Sinema, devrim ve ulus inşası

Arslan, sinemanın nasıl devrimci atılımlar yapıp kitleleri hareket geçirebileceğini, devrim sonrası dönemde Çin’deki film dağıtım ağının niteliklerini, tüm ülkedeki 600 sinema solunun yetersizliği karşısında oluşturulan on binlerce gezgin makinist ekibinin çalışmalarını ele alan Jie Li’nin, sinemanın elektriği olmayan köylere kadar götürecek dönemin ideolojik-politik hedeflerine nasıl katkı sağladığını anlattığına değinerek şunları kaydetti:

“Kırsal bölgelerde açık hava alanlarında gösterimler yapan üç-dört kişilik bu gezici ekipler yalnızca filmleri değil, jeneratörleri, hoparlörleri, slayt makinelerini, posterleri de yanlarında taşıyorlar, çoğu zaman katır sırtında. ‘Sinematik Gerillalar’, sinemanın devrim ve ulus inşası açısından taşıdığı anlamları ele alıyor; ardışık kuşak projeksiyoncuları; işçiler, köylüler ve askerleri; kadınlar ve etnik azınlıkları bu çerçevede inceliyor. Dünya sinemasına ve dağıtım koşullarına, seyir alışkanlıklarına yepyeni bir bakış açısı sağlayan Çin deneyimini araştıran kitapta, 1940’lardan 1980’lere uzanan bu sürece dair anılara da yer verilmiş, sinemanın devrimci ruhu yükseltmesine işaret edilmiş. Propaganda gücü ve geniş sınırları konusunda yeni vurgularda bulunan 360 sayfalık kitap, Çin’deki sinema birikimi konusunda çok sayıda arşiv bilgisi, röportaj, etnografik saha çalışması içeriyor.”

Elektrikten önce sinema giren köyler

Çin’de 1949’da gerçekleşen devrimden sonra kafa yorulan sorunlardan birinin de sinema salonlarının yetersizliğinin olduğunu söyleyen Arslan, açıklamasına şöyle devam etti:

“Yeni kurulan komünist hükümet bu sorunu en pratik yoldan çözmek için Çin’in uzak bölgelerini, dağ köylerini, kırsaldaki kasabaları gezebilecek gezgin projeksiyon birimleri oluşturmuş ve en yoksulların, o güne dek hiç film seyretmemiş olanların sinemaya ulaşmasını sağlamış. Öyle ki pek çok köye, elektrikten önce sinema girmiş. Ülke çapında yapılan plan doğrultusunda Ulusal Film Bürosu kurulmuş, eski film stüdyoları da çalışmaya katılarak dünyanın en geniş film dağıtım şebekesi oluşturulmuş. Devrimden bir yıl sonra 1950’de ülkenin dört yanından 1800 film makinisti, eğitim almak için Nanjing’de toplanmış ve öğrendiklerini kendi bölgelerinde yeni makinistler yetiştirmek amacıyla tekrarlamışlar.”

Arslan, eski başkent Nanjing’in bu nedenlere “halk sinemasının beşiği” olarak nitelendiğini dile getirerek, şöyle konuştu:

“Devrim öncesinde ayrımcılığa uğrayan azınlık milliyetlerden makinistlere özel önem verilmiş, çok sayıda kadın da bu çalışmaya katılmış. Bu sayede 1949’da ülke genelinde film seyreden kişi sayısı yalnızca 47 milyonken, 1959’da kişi başına kesilen bilet sayısı 4.15 milyara çıkmış. 1956’da Beijing Film Akademisi’nin kurulması ve yeni sinema salonlarının da devreye girmesiyle yeni bir döneme adım atan Çin sineması, 1965’te 21 bin yeni gezici sinema birimiyle genişlemesini sürdürmüş. 1965-1976 arasında ülkedeki projeksiyon ünitelerinin sayısı dört katına, seyirci sayısı ise üç katına çıkmış.  1983’te Çin’de 162.000 projeksiyon ünitesinin bulunduğu ve bunların çoğunun hem kırsal hem de kentsel alanlarda açık havada film gösteren gezgin film ekiplerinden oluştuğu belirtiliyor.”

1998’de Kültür Bakanlığı’nın Çin kırsalındaki köy başına ayda bir film gösterimi hedefi doğrultusunda gezgin sinemacılar uygulamasını yeniden canlandırdığı ve 2003’te bu kapsamda Tibet ve Xinjiang bölgelerine ağırlık verilmeye başlanarak 400 film projeksiyon makinesi sağlandığı koşullarda, günümüz Çin’inde bu sıra dışı uygulamanın belli oranda sürdüğünü söyleyen Arslan, “Bu verimli ve şaşırtıcı sonuçlara ulaşılan projenin günümüzdeki en büyük rakibi ise tahmin edileceği gibi, istenilen filmin seyredildiği akıllı cep telefonları.” dedi.

Hibya Haber Ajansı

Piramit Menkul Kıymetler A.Ş.
Vakıf Katılım
Vakıfbank 970-2
Sağlık Basını
Eco Haber
Finans Nabzı
Araba Hayali
7x24 İlan Bul

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. hibya.com sitesinde kullanılan kaynaklardaki herhangi bir hata/eksiklikten dolayı, sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların ve üçüncü kişilerin uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan Hibya Haber Ajansı ve Bilişim Hizmetleri San. ve Tic. A. Ş. hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz

Copyright © 2023 Hibya Haber Ajansı Tüm hakları saklıdır.
Web sitemizdeki tüm içeriklerimiz, kaynak gösterilerek dahi Abone olmadan kısmen veya tamamen kullanılamaz.